1950s: Systematization of telemarketing

بازاریابی سیستماتیک تلفنی

در سال های بعد از 1950، بازاریابی سیستماتیک تلفنی در آمریکا شروع شد !

اسپم و باز هم اسپم ! لطفا از وارد شدن به زندگی و حریم خصوصی افراد بدون اجازه آنها دست بردارید !

ارسال هرگونه اس ام اس یا برقراری تماس تلفنی با مشتری بدون اجازه مخاطب ممنوع است و شما نباید این کار را انجام دهید !

1941: First recorded use of television advertising.

متاسفانه یا خوشبختانه استفاده از تبلیغات تلویزیونی در سال 1941 آغاز شد و فصل جدیدی از تبلیغات شروع شد !

متاسفانه از این جهت که تبلیغات اسپم گونه در این رسانه هم کم کم دیده شد و متاسفانه همین حالا هم در شبکه های ماهواره ای بهای دیدن یک فیلم سینمایی دیدن تبلیغات آن شبکه است و البته شبکه هایی هم هستند که بودجه آنها از جای دیگری تامین می شود .

تبلیغات تلویزیونی به عنوان یک راهکار

تبلیغات تلویزیونی

سوال اینجاست که آیا تبلیغات تلویزیونی خوب است یا بد ؟

باید بگوییم که تبلیغات بد نیست، و به هر حال ما برای آشنا شدن با محصولات نیاز به تبلیغات داریم، اما باید تبلیغات مدیریت شوند و رسانه ای مثل تلویزیون نباید رسانه تبلیغاتی خاص شود، خصوصا رسانه ملی ، اگر فرض کنید که جمعیت ایران روزانه هزار تومان هزینه صدا و سیما را بپردازند، بیش از هشتاد میلیارد تومان در روز به جیب صدا و سیما سرازیر می شود، پس بهتر است که این رسانه های تلویزیونی مدیریت شوند.

متاسفانه تبلیغات تلویزیونی بسیار تاثیر گذار است و در مرحله آگاهی و ارزیابی مشتری روی ذهن مشتری تاثیر دارد و گاها از طریق تماس و ارسال پیامک در همان لحظه مشتری را به تماس و خرید هم تشویق می کنید.

اولین تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شده در جهان تبلیغ ساعت های بولوا بوده که مشاهده می کنید

1922: Radio advertising commences

تبلیغات رادیویی متولد شد

در سال 1922 رادیو ها شروع کردند به تبلیغات !

فضای بدون تلویزیون و اینترنت را در ذهنتان مجسم کنید، تاثیرگذارترین رسانه آن زمان همین رادیو بوده، رسانه ای قدرتمند که کلمه به کلمه بیانات مجری و تبلیغ کننده در ذهن مخاطبین باقی می مانده است

تبلیغات رادیویی

البته این رسانه هنوز هم استفاده می شود و حتما شاهد استفاده از آن در بین راننده های تاکسی هستید.

اگر مخاطبین هدف شما به رادیو گوش می دهند، می توانید از این رسانه برای بازاریابی استفاده کنید

1940s: Electronic computers developed

کامپیوترهای الکترونیکی توسعه یافتند

در سال های 1940 کامپیوترهای الکترونیکی توسعه یافتند و بخشی از تاریخ بازاریابی را رقم زدند، در آن موقع استفاده از کامپیوترها دست سازمان های بزرگ نظیر بانک ها بود و هزینه این خدمات بسیار بالا بود، ولی این نکته درک شده بود که هزینه تکنولوژی در ابتدای کار بالاست و با صنعتی شدن تکنولوژی هزینه های استفاده پایین می آید.

این نکته را از این بابت عنوان کردیم که بدانیم اولین ها و کسانی که روی تحقیق و توسعه در بازار سرمایه گذاری می کنند و ریسک بازار را می پذیرند، در آینده می توانند یکه تاز بازار شوند .

استفاده از کامپیوتر در بازاریابی

1908: Harvard Business School Opens

1908 مدرسه کسب و کار هاروارد افتتاح شد

این اتفاق بخشی از تاریخ بازاریابی جهان است، کم کم آمریکا وارد دوره نوینی از کسب و کار می شد و آن موقع ما ایرانی ها درگیر چیزهای خنده داری بودیم.

فکر می کنم مربوط به اواخر عصر قاجار میشود، فروش بیشتر و مکانیزه شدن هنوز در ایران اتفاق نیفتاده بود و حتی در دوره های بعد نیز و با ظهور سلطنت پهلوی ها هنوز هم درگیر سیستم های تک بعدی بودیم.

به هر حال اصولی که صدسال پیش در دانشگاه های آمریکا تدریس می شد، و شاید همان چهار پی سنتی که هنوز هم آن را درک نکرده ایم، در دانشگاه های آمریکا تدریس میشد.

در مقدمه کتاب بازاریابی چریکی، نکته بسیار قابل تاملی وجود دارد ، جی کنراد لوینسون نویسنده این کتاب می گوید که شما اگر همه کتاب های بازاریابی را هم بخوانید باز هم از دانشجویان این رشته و کسی که به صورت آکادمیک مدرک می گیرد عقب هستید !

سیستم آموزشی قدرتمند کشورهای توسعه یافته دلیل پیشرفت آنهاست

مدرسه کسب و کار هاروارد آمریکا

دوره های آموزشی امروز دانشگاه کسب و کار هاروارد

اما آنچه امروز در این دانشگاه ها تدریس می شود، بسیار مدرن بوده و تمرکز آن روی توانایی های رهبری است .

سازمان ها باید درک کنند که هرچه دارند مشتری است و باید روی مشتری و سرویس به مشتری تمرکز کنند، سازمان ها باید درک کنند که این مشتری است که موفقیت کسب و کار را تعیین می کند و کسب کار برای مشتری است و نه برای ما

به هر حال راه دشواری پیش رو داریم، فرهنگ بازاریابی در ایران خیلی جای کار دارد

دوره های MBA دانشگاه هاروارد

بلاگ بازاریابی

  • راهکارهای بسته بندی موفق در صنایع غذایی

    راهکارهای بسته بندی موفق در صنایع غذایی

    راهکارهای بسته بندی موفق در صنایع غذایی آنچه که در صنایع غذایی ایران مشاهده می شود عدم درک تغییرات بازار است ،در بسیاری از صنایع غذایی ایران ، خیلی از کارخانه ها انحصاری شده اند و رقابت های تک و چند قطبی در بازار دیده میشود و تولید کنندگان محلی تنها به خاطر ضعف سیستم های توزیع محلی و یا پایین بودن قیمت آنهم به خاطر کیفیت پایین تر موفق به فروش می شوند . اما بحث ما امروز در بسته بندی و عدم درک ارزش های مشتری است.
  • مصرف کننده پروری ننگ بازاریابی است

    مصرف کننده پروری ننگ بازاریابی است

    پیتر دراکر در زمینه بازاریابی و مصرف کننده پروری چنین می گوید بازاریابی یا فروش ؟؟ مساله این است... این که پس از سال های طولانی بازاریابی ، مصرف کننده پروری توانسته به یک حرکت عمومی قوی تبدیل شود ، ثابت می کند که بازاریابی در عمل به عنوان شیوه دنبال نشده است . با نگاهی به تولیدات خودرو سازان پی می بریم که مصرف کننده بار آمده ایم و خبری از بازاریابی نیست
  • پیتزا خالی و خدمات ضعیف مشتریان

    خدمات ضعیف مشتری و دیدگاه اشتباه نسبت مشتری نیازمند آموزش در خدمات به مشتری هستیم متاسفانه خدمات مشتری در ایران درک نشده است و تعریفی هم در این رابطه نداریم؛یعنی مشتری درک نشده است و نمی دانیم که باید به مشتری خدمات ارائه دهیم، بخشی از این رفتارهای اشتباه مربوط به فرهنگ است و بخشی هم مربوط به این است که درخواست خدمات نداده ایم و فکر کرده ایم که هرچه هست را باید بپذیریم ! خاطره ای دارم از اداره پست که به مدت یکماه از پست های مختلف پاس داده می شدم و درنهایت بسته ما در موتور پست چی یافت شد !
  • چرا بازاریابی ؟ مردم فراموش می کنند

    چرا بازاریابی ؟ مردم فراموش می کنند

    عملیات بازاریابی را ادامه دهید چون مردم به سرعت فراموش می کنند !! هر شخص به صورت میانگین روزانه با ده ها تبلیغات متوجه می شود و ذهن ما در مقابل تبلیغات بسته شده است، در یک پژوهش مشخص شد که یک آگهی خاص که به مدت بیست هفته هر روز پخش می شد، بعد از یک ماه سی درصد مردم آنرا به خاطر می آورند و بعد از دو ماه بیست در صد !
  • چرا بازاریابی ؟ بازار در حال تغییر است

    چرا بازاریابی ؟ بازار در حال تغییر است

    بازار پیوسته در حال تغییر است و شما باید هوشیار باشید . خانواده های جدید، کالاهای جدید، فرهنگ مصرف جدید، وضعیت اقتصادی جدید، نوع زندگی جدید، همه در نظام بازار تاثیر دارند و بازار را تغییر می دهند. روزانه ده ها نفر از محله ای به محله دیگر و از شهری به شهر دیگر می روند، کسب و کارهای جدیدی متولد می شوند و بازار پویاست و درحال تغییر دائمی است . افراد زیادی ازدواج می کنند و بچه دار می شوند و بازار پیوسته در حال تغییر است .